29.02.2008

Okul öncesi eğitim

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Okul öncesi eğitim olarak adlandırılabilecek ilk kurum, çocuklar için oyunun en önemli eğitim aracı olduğunu ileri süren pedagog Freidrich Wilhelm Froebel tarafından 1816 yılında kurulmuştur. 20. yüzyıla gelindiğinde ise okul öncesi eğitim döneminin çocukların gelişim özellikleri ve eğitim ihtiyaçları açısından çok önemli bir dönem olduğunun farkına varılmış ve çocuğun geleceğini belirlemedeki etkisinin önemi anlaşılmıştır. Günümüzde ise bilimsel olarak okul öncesi eğitimin başlaması gereken yaş aralığı 3 - 6 olarak belirlenmiştir. Türkiye'de okul öncesi eğitim ihtiyacı kadınların çalışma hayatında daha çok yer edinmeye başlaması ile ortaya çıkmış, ailelerin bilinç düzeylerinin artmasına paralel olarak da ilgi artmıştır. Bunun yanı sıra anne baba eğitimi çalışmaları ile de anne babaların bilinç düzeylerinin de yükseltilmesine çalışılmaktadır.

Çocukların zihinsel ve kişilik gelişiminin %70 i 0-6 yaş arasında tamamlanmaktadır. Çocuğun temel bilgi, beceri ve alışkanlıklarının bu erken dönemde kazanılması, zihinsel yeteneklerinin hızlı bir biçimde gelişip biçimlenmesi ve gelişimine ait ilk temellerin bu dönemde atılması nedeniyle 0-6 yaş dönemi büyük öneme sahiptir.

İnsan yaşamında bu kadar önemli bir yeri olan bu dönemin en iyi biçimde değerlendirilmesi, nitelikli bir okul öncesi eğitimle gerçekleşebilir. Bu nedenle, okul öncesi eğitimin kalitesini artırmak, en etkin biçimde düzenlemek ve tüm yaş grubuna hizmet edecek biçimde yaygınlaştırmak çok önemlidir.

Bu nedenle, Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü üzerine düşen görevleri, ülke çocuklarının ve ailelerin menfaatleri doğrultusunda programlar geliştirerek, projeler hazırlayarak, eğitici materyaller geliştirerek ve periyodik olarak öğretmen eğitimi yaparak yerine getirmektedir.

1- Okul Öncesi Eğitim Programı (36-72 Aylık Çocuklar İçin)

2- Okul Öncesi Eğitim Programı (36-72 Aylık Çocuklar İçin)Öğretmen Kılavuz Kitabı -1

3- Okul Öncesi Eğitim Programı (36-72 Aylık Çocuklar İçin) Öğretmen Kılavuz Kitabı -2- (Etkinlikler)

Kitaplar
B.A. Tuğrul. "Okul Öncesi Dönemde Etkin Öğretmen Modeli". Ya-Pa Yayınları, Ankara, 1993

Atalay Yörükoğlu, Çocuk Ruh Sağlığı. Özgür Yayın-Dağıtım, İstanbul, 1992, s.15-20

Haluk Yavuzer, Çocuğunuzun İlk 6 Yılı

İlkim Öz, Çocuğun Gelişim Dönemleri

Farklı Bir Anne Olmanın Alternatif 101 Yolu
Vicki Lansky
Papirüs yayınevi

Farklı Bir Baba Olmanın Alternatif 101 Yolu
Vicki Lansky
Papirüs yayınevi

Okul Öncesinde Anne Baba Öğretmen Kaynak Kitapları
Belma Tuğrul Buket Akkoyunlu
Pegem Yayınları

Çocuğunuzu Tanıyın
Anne Baba ve Öğretmenin El Kitabı
Yahya Türkeli
Toroslu Kitaplığı

5 yorum:

  1. Okul öncesi eğitim gerçekten de çok önemli ama ülkemizde kaç tane çocuk okul öncesi eğitim imkanından yararlanabiliyor acaba diye de sormak lazım.

    YanıtlaSil
  2. cok az bilgi,fakat basit ve kolay anlasilir

    YanıtlaSil
  3. Benim de 3 yaşında bir çocuğum var,tabi ki her anne gibi onun en iyi şartlarda büyümesini istiyorum. Okul öncesi eğitim almadığım için, ilkokula başladığımda uyum sorunu yaşamıştım.Kimseyle iletişim kuramıyor,çok çekingen davranıyordum.Bence okul öncesi eğitim çocukların kendilerine güven kazanmalarını,zeka ve bedenen sağlıklı büyümelerini sağlayan en büyük unsurlardan biri,bu nedenle anne-babaların bu konuda bilgili olmaları şart. Okul öncesi eğitimle ilgili araştırma yaparken bir projeye rastladım, ve çok ilgimi çekti. İlgilenenler için paylaşıyorum;http://www.bendebende.org/
    http://www.facebook.com/?ref=home#!/Bendebende.OkulOncesiEgitimProjesi

    YanıtlaSil
  4. Okul öncesi eğitimin tarihçesini ve önemini anlatan bu güzel yazı için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil